WYSTEPUJĄ: Król, Królowa, Królewna, Rycerz I, Rycerz II, Dama Dworu, Dobosz (uczniowie klas starszych w pięknych strojach stosownie do granej roli), Dziecko I, Dziecko II, Dziecko III, Dziecko IV, Dziecko V, Dziecko VI, Dziecko VII, Dziecko VIII, Dziecko IX, 4 dziewczynki przebrane za kredki – kartonowe czapki – stożki, spódniczki z bibuły, pozostali kandydaci na rycerzy – uczniów. PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI: Powitanie gości przybyłych na uroczystość przez dyrektora szkoły Powitanie dzieci, krótka rozmowa dotycząca uroczystości Część artystyczna (Dobosz wybija rytm na bębnie. Rycerz I i Rycerz II oraz Dama Dworu wchodzą na scenę. Rycerz I rozwija zwinięty w rulon pergamin z pieczęcią).
1. Rycerz I (czyta z dumą): My, rycerze Króla Krainy Wiedzy, Witamy zebranych na zamku pierwszoklasistów, którzy przybyli pobierać nauki w naszej szkole. Jak stary obyczaj nakazuje, wszyscy rycerze – uczniowie tworzą jedną rycerską drużynę, która pomaga sobie w kłopotach, a także cieszy się wspólnie z każdego zwycięstwa.
2. Rycerz II (czyta): Obowiązkiem każdego rycerza – ucznia jest zgłębienie tajemnic Krainy Wiedzy oraz dbanie o honor rycerski, którego zasadami jest słuchanie naszych przewodników po tej krainie – nauczycieli i wychowawców, a także przyjaźń i koleżeństwo. (Kandydaci na rycerzy – uczniów śpiewają piosenkę). „Podajmy sobie ręce” 3. Rycerz II: (zapowiada donośnie) Król i Królowa Krainy Wiedzy!
(Rycerz i Damy Dworu wykonują ukłon w kierunku wchodzącej pary królewskiej i schodzą ze sceny. Król i królowa zasiadają na tronach).
4. Król: Witam wszystkich gości przybyłych na nasz zamek. Widzę wielu młodych rycerzy, którzy chcieliby z pewnością być dziś pasowanymi na uczniów.
5. Królowa: Ale zanim to nastąpi, najpierw musicie wykazać się Swoją wiedzą i umiejętnościami.
6. Król: Musimy was poznać. Będziecie odpowiadać na nasze pytania. (Król i Królowa wstają. Podchodzą do kandydatów na rycerzy – uczniów) Oto pierwsze z nich: Kto ty jesteś? 7.Kandydaci: Polak mały. 8.Król: Jaki znak twój? 9.Kandydaci: Orzeł biały. 10.Królowa: Gdzie ty mieszkasz? 11.Kandydaci: Między swymi. 12.Królowa: W jakim kraju? 13.Kandydaci: W polskiej ziemi. 14.Król: Czym ta ziemia? 15.Kandydaci: Mą ojczyzną. 16.Królowa: Czym zdobyta? 17.Kandydaci: Krwią i blizną. 18Królowa: Czy ją kochasz? 19.Kandydaci: Kocham szczerze. 20.Król: A w co wierzysz? 21.Kandydaci: W Polskę wierzę.
22.Królowa: Co to jest Polska?
23.Dziecko I: KAMIL Kiedy nagle las zaszumi, mowę sosny gdy zrozumiesz...
Wszyscy: To jest Polska.
24.Dziecko II: MATEUSZ Gdy zobaczysz gdzieś topole królujące gdzieś nad polem...
Wszyscy: To jest Polska.
25.Dziecko III: ANGELA Ujrzysz biały krzyż wycięty, Hełm i pod nim piasek święty... Wszyscy: To jest Polska. (Król i Królowa siadają na tronach. Dziecko I, Dziecko II i Dziecko III wracają na miejsca) (Piosenka w wykonaniu wszystkich kandydatów na rycerzy – uczniów i chóru). 26.Piosenka albo płynie wisła...
27.Królowa: Brawo! Nawet śpiewać umiecie. Ale to nie wystarczy!
28.Król: (Król wstaje) Jakie są nasze barwy ojczyste?
(Dziecko IV i V wychodzą przed kolegów. Dziecko V trzyma flagę biało – czerwoną. W trakcie recytacji wskazuje odpowiednie kolory). 29.Dziecko IV: PAULINA S. Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie. A na tej fladze jest biel i czerwień.
30.Dziecko V: BARTEK Czerwień to miłość, biel serce czyste. Piękne są nasze barwy ojczyste. (Dziecko IV i Dziecko V zanoszą flagę na miejsce wcześniej przygotowane, nieopodal tronów królewskich.
31.Król: Król przygląda się temu z zadowoleniem i dumą. Schodzi ze sceny na środek sali gimnastycznej i po chwili zastanowienia zwraca się do kandydatów). Co zapakujesz do tornistra? (Siada na tronie)
32.Dziecko VI: SZYMON (Dziecko VI wychodzi przed kolegów). Książki, zeszyty czyste, ołówek, kredki, długopis.
33.Inscenizacja „Kredki siostrzyczki”. Wybiegają dziewczynki przebrane za kredki – kartonowe czapki – stożki, spódniczki z bibuły). KAROLINA, PAULINA KINGA PATRYCJA KLAUDIA My jesteśmy kredki – siostrzyczki. Kolorowe mamy spódniczki. Kolorowe chustki w kieszeniach. Kolorowe sny i marzenia. Gdy nas ktoś do ręki bierze, to biegniemy po papierze. No i proszę! Jest obrazek! Więc zatańczmy wszystkie razem! Wszyscy śpiewają piosenkę „ Kolorowe kredki”, dziewczynki kredki tańczą.
34. Piosenka Kolorowe kredki
35.Król: I na tym kończy się opis? (Dziecko VII wychodzi przed kolegów)
36.Dziecko VII: ROKSANA Nie! Jeszcze włożę linijkę, Jeszcze ekierkę i cyrkiel, Jeszcze drugie śniadanie, Jeszcze jabłko rumiane, I jeszcze...
37.Król: Co tam jeszcze?
(Dziecko VIII dołącza do dziecka VII) 38.Dziecko VIII: PATRYCJA Jeszcze coś bardzo ważnego: Mnóstwo wesołych uśmiechów. (Rozdaje” uśmiechy” wykonane z papieru) Uśmiech nie kosztuje, a przynosi szczęście. Zapamiętaj sobie, śmiej się jak najczęściej. Niech na uśmiech już od dziś zapanuje moda, bo gdzie uśmiech zawsze jest, tam panuje zgoda.
40.Królowa: W królestwie powinno być wesoło (Królowa wstaje, wykonuje parę obrotów). Chcę tańczyć, cieszyć się i bawić. Czy potraficie mnie rozweselić? TANIEC” MAM 7 LAT”
41.Dama Dworu: (Dama Dworu wbiega zdyszana). Królu, Królowo, nieszczęście! Królewna... chciała przejść przez jezdnię i ... mało brakowało, a wpadłaby pod karetę. Za karę została uwięziona przez wróżkę w wieży. Uwolnić mogą ją tylko Ci oto mali rycerze. (Pokazują ręką kandydatów na rycerzy – uczniów).
42.(Król wstaje z tronu).Król: (zdenerwowany) Mów w jaki sposób?
43.Dama Dworu: (Wskazuje na sygnalizator) Są trzy światła: czerwone, pomarańczowe, zielone. Rycerze muszą powiedzieć, kiedy będą mogli przejść przez jezdnię.
44.Królowa: (Składa ręce) Błagam! Uratujcie moją córkę!
45.Dziecko IX: (Wbiega) KAROLINA I PAULINA To proste! Światło zielone, Światło zielone – (pokazuje ręką) Można przechodzić Na drugą stronę. (przechodzi) Pojazdów szereg posłusznie czeka. Krzywda nie spotka tutaj człowieka!
(Kandydaci na rycerzy – uczniów wspólnie śpiewają piosenkę) 46.„Jak przechodzić przez ulicę” – z inscenizacją
47.Królewna: Dziękuje wam, Rycerze! To wasza zasługa, że zostałam uwolniona. Teraz już będę wiedzieć, kiedy bezpiecznie Można przejść przez jezdnię. (Królewna siada na tronie. Dobosz wystukuje rytm na bębnie). 48.Król: (uroczyście) Moi kochani! Wiecie jakie są nasze barwy narodowe, Jak nazywa się nasza ojczyzna. Znacie przepisy ruchu drogowego. Zasłużyliście na tytuł rycerza – ucznia.
49.Królowa: Pamiętajcie, by zawsze być godnymi noszenia symbolu naszego królestwa. (W tym czasie rycerze wnoszą dużą tarczę szkolną).
50. Dama Dworu: Zgodnie z tradycją, kandydaci, zanim zostaną pasowani na rycerzy – uczniów, wypowiedzą uroczyste słowa ślubowania.
51. Rycerz I: Do ślubowania! (Wszyscy stają na baczność. Rycerz czyta tekst krótkimi fragmentami, które powtarzają kandydaci).
52. Rycerz I: Jestem małym Polakiem. Kocham moją ojczyznę. Pragnę dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły. Przyrzekam być dobrym kolegą. Przyrzekam być przyjacielem zwierząt i roślin. Będę starał się swą nauką i zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. -Ślubuję. (Dobosz wystukuje rytm na bębnie) Rycerz II: Proszę panią dyrektor, aby zechciała pasować Was na uczniów. (Rycerze ustawiają tarczę na honorowym miejscu. Przynoszą na poduszce miecz, który bierze dyrektor i następuje ceremonia pasowania. Dzieci występują szóstkami. Ustawiają się w szeregu. Twarzami są zwrócone do publiczności oraz do dyrektora. Dyrektor dotyka mieczem ich prawego ramienia. Następnie uczniowie wracają na swoje miejsce). Po ceremonii rycerze zanoszą na scenę miecz, 54. Respektowanie ustaleń regulaminu uczniowskiego.
Prowadzący mówi na temat potrzeby respektowania ustaleń regulaminu uczniowskiego. Stwierdza, że uczniowie klasy I potrafią odgadnąć, które zdania mogłyby znaleźć się w kodeksie. Nauczyciel czyta zdania, uczniowie wskazują na prawidłowe sformułowania odpowiadając tak lub nie i klasyfikują tworząc swój regulamin. Prawidłowe zdania umieszczają na dużej tarczy z napisem KODEKS .
· Krzyczymy i piszczymy podczas przerw. · Zachęcamy nieśmiałych kolegów do gier i zabaw zespołowych. · Podcinamy kolegów. · W czasie przerw spacerujemy po korytarzu. · Zjeżdżamy po poręczach. · Jemy śniadanie w czasie lekcji. · Jemy śniadanie w czasie przerwy śniadaniowej. · Siedzimy na ławkach. · Pilnie pracujemy na lekcjach. · Szanujemy swoje podręczniki. · Rzucamy papierki na trawę. · Łamiemy gałęzie drzew. · Pomagamy kolegom i koleżankom. · Dbamy o ład i porządek w sali.
Po klasyfikacji uczniowie odbijają ślad palca na swoim regulaminie i w Kronice.
55. Ślubowanie rodziców. Rodzice po każdym zdaniu powtarzają „ślubuję” /podnoszą dwa palce do góry/
Tekst ślubowania: - zawsze mieć w pamięci, że moje dziecko jest unikalnym darem, - słuchać uważnie , o czym mówi, - pamiętać, że każdy człowiek uczy się na błędach, - doceniać w dziecku to, co w nim najlepsze, - przytulać je często, -cieszyć się jego dzieciństwem.
56.. Życzenia dla pierwszoklasistów od dyrekcji szkoły, nauczycieli, rodziców oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów i tarcz szkolnych.
57.Uroczystość kończy słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców.
PIOSENKI:
Gdy wołanie o pomoc zabrzmi w dzień albo w nocy Wtedy ty bez wahania pierwszy pospiesz z pomocą. A gdy tobie z kolei kiedyś się nie powiedzie Wówczas inni na pewno dopomogą ci w biedzie. Ref. Razem, razem od najmłodszych już lat, Razem, razem niech śpiewa cały świat. Jeśli nie wiesz co czynić, jeśli jesteś w rozterce Słuchaj, słuchaj uważnie co podpowie ci serce. Mądre serce na pewno tymi słowy doradzi Nigdy, nigdy samotnie, zawsze działaj w gromadzie. Ref.Razem, razem... Ptak radośnie zaśpiewa, jaśniej świeci nam słońce Gdy przyjaźnią do ludzi tętni serce gorące. Więc z uśmiechem życzliwym podaj proszę mi rękę I zaśpiewaj wraz ze mną naszą nową piosenkę. Ref. Razem, razem...
PODAJMY SOBIE RĘCE
Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki, a my tacy mali, mali jak kropelki. Ref. Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence, w ogródku przed domem, na łące znajomej. Podajmy sobie ręce przez burzę i przez tęczę, pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką. 2. Kiedy nagle z bajki, Zniknie dobra wróżka, Kiedy szary smutek, Wpadnie do fartuszka. Ref. Podajmy sobie... 3. Choć nas czasem dzielą nieprzebyte góry, nieskończone drogi, zachmurzone chmury. Ref. Podajmy sobie...
MOJA OJCZYZNA Gdzie w niebie lśni gwiazda, gdzie ptaki żyją w gniazdach, gdzie słońce zachodzi i wschodzi, gdzie kwiaty na łące, gdzie sady kwitnące, samotna ławeczka w ogrodzie.
Ref.(śpiewają pierwszoklasiści) Tu wszędzie jest moja ojczyzna. Tu każdy ptak do niej się przyzna. Źdźbło trawy najmniejszej Odszepnie Ci wierszem. Tu wszędzie jest moja ojczyzna.
Gdzie Wisła z księżycem, Bałtyku kotwice. Gdzie wieża i dzwon zygmuntowski. Gdzie kamień, murawa, krajobraz Majdowa, gdzie miłość i radość i troski.
Kolorowe kredki w pudełeczku noszę. Kolorowe kredki Bardzo lubią mnie. Kolorowe kredki Kiedy je poproszę, Namalują wszystko, To co chcę. Ref. Namaluję domek. I na płocie kota. I wesołe słonko Na pochmurne dni. A gdy w kosmos lecieć Przyjdzie mi ochota, Prawdziwą rakietę Namalują mi. O!
POLECZKA Taki dzień jak słońca krąg wpadł mi dzisiaj, wpadł do rąk. Dwa złociste loki ma, A w kieszeni świerszcz mu gra.
Hej, poleczko, hej, poleczko, Zatańcz ze mną raz w kółeczko Ja Ci rękę, ty mi też. Zatańczymy jeśli chcesz!
JAK PRZECHODZIC PRZEZ ULICĘ Ulicami pędzą sznury samochodów, jak przedostać można się na drugą stronę? To pytanie wcale nie jest takie trudne, gdy choć trochę już przepisy znasz drogowe. Kiedy chcesz przejść pewnie, sprawnie przez ulicę, musisz znaleźć taką zebrę czarno – białą, a ta zebra to nie ładny, miły zwierzak, tylko pasy na ulicy malowane. Ref. Jak przechodzić przez ulicę, każdy uczeń wie, przecież to, jest takie proste, zapamiętaj, że: patrzysz w lewo, patrzysz w prawo, potem w lewo i, jeśli tylko droga wolna, śmiało możesz iść.
Popatrz w lewo, popatrz w prawo i znów w lewo, jeśli tylko wolna droga, śmiało przechodź, ostrożności nigdy nie jest nazbyt wiele, więc rozważnym bądź na co dzień i gdy święto.
Bardzo dobrze, gdy posłuchasz mowy świateł, które płynnie regulują, ruch uliczny, gdy czerwone światło świeci – stój i czekaj, gdy zielone, wtedy możesz iść bezpiecznie. Ref. Jak przechodzić...
Monika Piasecka-Galej |